czwartek, 2 lutego 2012

System sygnalizacji pożaru - rodzaje torów transmisji


System sygnalizacji pożaru możemy podzielić również pod względem topologi linii dozorowych. Wyróżniamy trzy glówne struktury: otwartą, pętlową oraz linie boczne.
Dokładny podział wraz z opisem i zdjęciem przedstawiającym strukturę przedstawiony został poniżej.





Linie dozorowe otwarte promieniowe (klasa B) - umożliwiają jednostronne zasilanie czujek oraz transmisję informacji o ich stanie. Zwarcie linii dozorowej eliminuje wszystkie czujki zainstalowane na linii. Przerwa w linii dozorowej eliminuje czujki zainstalowane za miejscem uszkodzenia (względem CSP). Max. 32 czujki w jednej linii. Jest to bardzo mało odporny na uszkodzenia system.




Linie dozorowe pętlowe (klasa A) – umożliwiają dwustronne zasilanie czujek oraz transmisję informacji o ich stanie. Ponieważ w liniach tych stosuje się izolatory zwarć, ani pojedyncza przerwa, ani zwarcie w linii dozorowej nie stanowią większego zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania systemu. W liniach dozorowych pętlowych można instalować do 128 punktów adresowalnych.



Linie boczne - w przypadku, gdy kilkoma czujkami mamy nadzorować pojedyncze pomieszczenie, można zastosować linię  boczną. Dwustanowe (konwencjonalne) czujki należące do linii bocznej posiadają wspólny numer i są przyłączone do adresowalnego punktu, którym może być adapter linii konwencjonalnej lub specjalnie przystosowane gniazdo czujki, włączone w adresowalną linię dozorową.

W systemach pętlowych stosowane są również linie boczne wykonane z punktów adresowalnych. Kontrola ciągłości linii bocznej jest realizowana poprzez sprawdzanie dostępu do każdego punktu. W celu uzyskania dużej niezawodności linie boczne są często oddzielane przy pomocy izolatorów zwarć od pozostałej części linii dozorowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz